Hangmatten, borgu en slangen! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Agnes Sonderen - WaarBenJij.nu Hangmatten, borgu en slangen! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Agnes Sonderen - WaarBenJij.nu

Hangmatten, borgu en slangen!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Agnes

22 Oktober 2008 | Suriname, Paramaribo

Lieve allemaal,
Bedankt voor al jullie lieve berichtjes! Na 1,5 week voel ik me hier helemaal thuis! We hebben zelfs muizen in m'n huis, dus het is net de Nieuwsteeg :) Alleen leven alle culturen hier een stuk gemoedelijker samen dan in Nederland: Chinezen, Hindoestanen en Javanen. Ze hebben 1 ding gemeen: ze vallen op baccra's (= blanken)... En dat merk je: of het nu een 18-jarige jongen in z'n auto is, of een 60 jarige politie-agent: iedereen hier fluit, toeterst en psssst naar de Nederlandse stagaires. Je kunt je voorstellen dat wij hier na zonsondergang niet alleen over straat gaan. Verder is Suriname erg leuk :)
Dit weekend ben ik in het binnenland geweest en dat was echt prachtig. We gingen met 12 Nederlandse stagaires en onze gids Dion op zoek naar dieren in de Surinaamse jungle. Na een dagje door de prachtige natuur te hebben gereden en te hebben gezwommen in een heerlijke kreek (even wennen: rood/bruin water, maar erg schoon!) hebben we ons kamp opgezet. We sliepen in hangmatten en er was natuurlijk geen stroom/wc/water e.d. aanwezig. Best avontuurlijk :) Dion heeft kip gebakken op het kampvuur, we hebben lekker borgu (=rum) gedronken en 's nachts zijn we dieren gaan spotten: tropische vogels, aapjes, kaaimannen en uiteindelijk nog een slang. Deze 1,5 lange groene boomslang heeft Dion gevangen en meegenomen om te verkopen aan de exporteur. Dus de rest van de tocht lag dat beest in een t-shirt opgevouwen onder de bestuurdersstoel. Lekker idee... Dion is 1x gebeten, maar verder zijn we weer heelhuids aangekomen in Paramaribo. Maandag waren we vrij, omdat het Chinese immigratiefeest werd gevierd. Ik ben toen met 12 andere stagaires gaan fietsen over de plantages. Eerst de Suriname rivier over gevaren, naar Commenwijne, en daar 25 km gefietst. Da's best heftig bij 35 graden, maar het was prachtig! En erg gezellig. Gister was ik doodmoe na m'n drukke weekendje, dus behalve salsa-les heb ik niet veel gedaan. Gelukkig kan ik in het ziekenhuis prima uitrusten: ik heb daar namelijk nog steeds niets te doen. Af en toe zie ik wel ziektebeelden die je in Nederland weinig tegen komt: lepra, HIV... Omdat de mensen hier veel later naar de dokter gaan, zie ik ook veel andere ziektes in verder gevorderde stadia dan je in NL ooit zou zien. Dat maakt het best wel interessant. Verder heeft de apotheek hier heel vaak hele gewone geneesmiddelen niet op voorraad en andere middelen zijn te duur, dus het voorschrijven van medicatie gaat ook niet helemaal zoals bij ons. Zo hadden we vandaag bijv. een vrouw die een te hoge bloeddruk had, maar van haar huidige medicatie (1e generatie ace-remmer) kreeg ze huiduitslag. Van Losartan, een middel dat wij in Nederland volop gebruiken, had ze geen last, maar dat middel is te duur... Niemand wist meer wat we hieraan moesten doen. Dat vond ik wel confronterend om te zien. Volgende week heb ik de hele week 'tentamenweek' bij dermatologie, en mogen alle artsen mij tentamenvragen gaan stellen. Niet zo'n zin in, want zo vriendelijk zijn de artsen hier niet. Maar ik overleef 't wel :)
Ik denk nog veel terug aan m'n fantastische afscheid in Nederland: behalve al jullie lieve kaartjes en smsjes, was ook het afscheidscommitee onvergetelijk! Ik ga vaker weg :)

Dat was 't voor nu, ik ga m'n weg terug naar huis proberen te vinden door de tropische regenbui die nu aan de gang is...

Tot snel en veel liefs!
Ag

Contactgegevens:
Gongrijpstraat 13
Paramaribo
Tel: 00597 8598776
(Smsjes op m'n NL'se nummer ontvang ik ook, al is het met enige vertraging)


  • 22 Oktober 2008 - 19:22

    Myrthe:

    hey lieve ag!
    jeetje, wat een spannende verhalen allemaal! het klinkt echt heel leuk en heel gezellig! gewoon al in de jungle geweest! hier op de nieuwsteeg gaat het allemaal zijn gangetje, ik ben momenteel hard aan het studeren (morgen 2 tentamens :S) en de rest is volgens mij in de fusie aan het chillen, ik hoor er allemaal gezelligheid! trouwens, ik heb over 2 weken een gesprekje met gabriel! heb er zin in!
    maar succes met je tentamenweek,klinkt pittig als ze allemaal vragen gaan stellen! succes, het gaat je lukken! en veel plezier nog! kus

  • 22 Oktober 2008 - 19:53

    Barbera:

    AGGIE!!!

    Wat goed om te lezen dat het daar allemaal prima gaat!! Ik geloof dat mn smsje niet heeft gewerkt, krijg maar geen ontvangstbevestiging..! Maarre, je bent dus goed aangekomen en opgevangen, veilig tussen NLers (zelfs Leidenaars!), wel relaxed!

    Kan je trouwens ook skypen, of heb je alleen internet in cafe, zonder skype..?
    Heb je al (veel) foto;s gemaakt?? Want daar ben ik wel heel benieuwd naar!!

    Lieverd, doe heel voorzichtig en vooral veel plezier!! En, succes met coschap!

    Dikke kus!

  • 22 Oktober 2008 - 19:56

    Marlon:

    Heeej ag!

    Zo! je maakt wel snel heel veel dingen mee. echt leuk! ook heel fijn een slang in de auto:P maar gelukkig goed gegaan!
    Succes met je tentamens. je kan het:D

    ciao, xx lon

  • 23 Oktober 2008 - 04:39

    An:

    he moppiem
    ben blij dat ze je bezig houden daar! hier ook alles goed. kaaimannen bijten, dat weet je he? dikke kus

  • 23 Oktober 2008 - 06:42

    Rik:

    hej meis, klinkt goed allemaal! Geniet ervan, en hou ons op de hoogte!

    Hier alles prima, lekker aan het bijkomen van alle ontwikkelingen!

    dikke zoen rik

  • 23 Oktober 2008 - 07:57

    Pim:

    Hey Ag!

    Klinkt allemaal super avontuurlijk daar in suriname!! Lijkt me wel een mooi landje voor de lustrumreis ;) Heel veel plezier nog daar

    xxx

  • 23 Oktober 2008 - 08:39

    Q:

    he ag!
    heftig, die slang! getsie, moet daar toch echt niet aan denken...
    maar wel leuk dat je zoveel gedaan hebt afgelopen weekend!
    en hoe zijn die salsa-lessen? hoe kom je daar zo bij? haha.
    nou, succes volgende week met je vragenvuur!
    x quirine

    oja, heb me net per ongeluk afgemeld voor deze berichten... maar dat was natuurlijk niet de bedoeling! haha. dus kan je me weer aanmelden? thanx!

  • 23 Oktober 2008 - 08:59

    Lau:

    ooeehhh ik wordt bij elk berichtje jaloerser! Klinkt onwijs gaaf allemaal aggie.
    als je maar wel naar ons terug komt, er staat hier nog steeds een chocotriv op je te wachten hihi ;p
    dikke zoen Lau

  • 23 Oktober 2008 - 09:20

    Eveline:

    Hi Ag!

    Klinkt super, op safari in de jungle ;)
    Waar blijven de foto's?
    Ben benieuwd naar je volgende verhaal, leuke afleiding tijdens het studeren :)
    Heel veel succes met die tentamenweek!

    Liefs, Eveline

  • 24 Oktober 2008 - 11:22

    As:

    Ow mijn god, een f*cking slang in je auto!!!! Blij dat we hier alleen lieve konijntjes hebben! ;-)

    Fijn om te lezen dat je leven inmiddels iets minder saai is geworden, en ik heb mijzelf inmiddels aangemeld voor je berichtjes, dus ik hoef niets meer te missen van je avontuurlijke verhalen!

    Hoop dat je huis niet is weggespoeld door de tropische regenbui!

    kus As

  • 24 Oktober 2008 - 11:31

    Charlotte:

    Ey Ag!

    Mooie verhalen weer! Ik zou bijna daarheen komen! Je jungle experience klinkt echt super!
    Hier is alle drukte weer voorbij en gewoon weer borrel! Veel succes met je 'tentamens'! Geniet nog goed van je tijd daar! Tot snel!

    Xuz Charlotte

  • 25 Oktober 2008 - 13:35

    Marianne:

    Halloa!

    Wat een leuke verhalen, jij verveelt je niet zo te lezen! :) Succes met alle studiedingen en geniet tussendoor ook vooral van de cultuur, de avonturen en al het getoeter en gefluit ;)

    Liefs!

  • 25 Oktober 2008 - 14:58

    Belinda:

    Hey Ag,

    Klinkt op de een of andere manier nog beter dan de vorige keer. Heel cool allemaal! Geniet er nog lekker van en we wachten uiteraard op foto's (ook al ben je daar niet zo van).

    Xx Belinda

  • 25 Oktober 2008 - 15:54

    Amy:

    Wat een heerlijke verhalen. Geniet ervan! X

  • 30 Oktober 2008 - 19:45

    Carlie:

    Hoi Agnes,
    Wat leuk om je zo te kunnen volgen. Zijn er nog zaken die je erg mist? Vrienden gaan volgende week naar Surina ivm nascholing :)
    Zo nodig kan ik vragen of ze iets voor je mee willen nemen.
    Liefs,
    Carlie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Agnes

Co-schappen dermatologie en oogheelkunde in het AZP.

Actief sinds 07 Okt. 2008
Verslag gelezen: 359
Totaal aantal bezoekers 12238

Voorgaande reizen:

11 Oktober 2008 - 10 December 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: